Regjeringen har nå bestemt at de nasjonale deleksamenene i brøk og desimaltall skal avholdes og være tellende på grunnskolelærerstudentenes vitnemål.

Pedagogstudentene er svært kritiske til konsekvensene den nasjonale deleksamen medfører. Vi spør: Hva er viktigst? Å utdanne gode matematikklærere til framtidens elever, eller å tilfredsstille regjeringens iver etter å detaljstyre og rangere lærerutdanningene?

– For oss som er lærerstudenter er det elementær kunnskap at det bør være en sammenheng mellom ønsket læringsutbytte, undervisning og vurdering. Det er fullstendig fraværende i denne sammenheng – og det har skumle konsekvenser. Vi blir dårligere mattelærere, og det er framtidens elever som blir skadelidende, uttaler leder av Pedagogstudentene Silje Marie Bentzen.

Fører til dårligere mattelærere

Den nasjonale deleksamenen skal teste grunnskolelærerstudentenes undervisningskompetanse i brøk og desimaltall. Pilotprosjektet har vist at deleksamenene i flere tilfeller fører med seg mekanismen teach to the test og faglig ensretting i undervisningen i matematikkdidaktikk.

– Vi er alvorlig bekymret for at regjeringen, i sitt ensidige fokus på å detaljstyre og rangere lærerutdanningene, glemmer det virkelige målet – å utdanne gode lærere.

-En god mattelærer er ikke en som kun er ekspert i brøk og desimaltall, og det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom prestasjon i denne delen av matematikk og resten av studiet. Vi ser dessverre dystre tendenser mot faglig ensretting og frykter at dette vil bli forsterket ved at resultatet blir tellende på vitnemålet, uttaler Bentzen bekymret.

 

Virker ikke etter hensiktene

Institusjonenes faglige autonomi gjør at de ulike lærerutdanningsinstitusjonene har forskjellige emneplaner, pensum og oppbygning av grunnskolelærerutdanningene. Når regjeringen overstyrer autonomien ved å innføre nasjonale deleksamener, er det tydelig at de ikke har tillit til at lærerutdanningsinstitusjonene tar sitt mandat på alvor.

– Den nasjonale deleksamen vurderer et smalt tema innen matematikkdidaktikken, helt frakoplet utdanningens forventede læringsutbytte og undervisning, sier lederen av Pedagogstudentene, og legger til:

– Derfor mener vi resultatene ikke gir valid kunnskap om studentenes kunnskapsnivå, og hverken er egnet til å sammenligne fagmiljøene og til å drive kvalitetsutvikling.

Regjeringen fokuserer på delene, men glemmer helheten

Pedagogstudentene mener regjeringens tunnelsyn er ødeleggende av flere årsaker. De overstyrer lærerutdanningsinstitusjonene på en måte som hemmer helhet og sammenheng i studiet. Viktigere er det likevel hvordan dette tiltaket motvirker styrkingen av lærerrollen og profesjonaliseringen innenfra.

– Vi ber regjeringen reversere det mislykka pilotprosjektet med nasjonale deleksamener og huske helheten i hva dette handler om: Nemlig å styrke lærerprofesjonen for å utdanne gode lærere til fremtidens elever.